سیستم های خم شینه به منظور تسهیل خم کردن شمش های مسی برای استفاده در تابلو های برق و تولید کنندگان این نوع از تابلو ها تولید می شوند که این سیستم ها در 4 نوع وجود دارند:

1- ابزار های خم کن دستی
2- ابزار های خم کن هیدرولیک
3- دستگاه ساده هیدرولیک خم کن شینه
4- دستگاه خم کن شینه حرفه ای

در ابزار های خم کن دستی، اپراتور با نیروی دست خود فرایند خم را انجام می دهد و این روش بیشتر مناسب سایز های کوچک شمش مس می باشد. در این روش میتوان خم های بسیار ساده ای ایجاد کرد و اندازه ی خم با چشم غیر مسلح نیز واضح و قابل اندازه گیری است. دقت انجام عملیات در این روش بستگی به مهارت اپراتور دارد.

در ابزار های خم کن هیدرولیک، شرایطی متفاوت بر دقت و تکرار پذیری حاکم است اما اپراتور برای انجام کار به نیروی کمتری نیاز دارد. این نوع خم کن علاوه بر کلگی خم کن نیازمند یک نمونه پمپ ( دستی-پایی-برقی-بنزینی) جهت تامین نیروی هیدرولیک می باشد. این نوع از ابزار برای مکان های فاقد برق و برای کارگاه های کوچک مناسب است.

دستگاه ساده هیدرولیک خم کن شینه دستگاهی مناسب برای مکان های کوچک و کارگاه هایی که نیاز به خم های ساده دارند می باشد. در این دستگاه اتدازه گیری زاویه ها توسط خطکش دیجیتال اندازه گیری می شود. در این دستگاه ها کلگی ها معمولا به صورت V شکل می باشند و خاصیت بازگشت پذیری را محاسبه نمیکنند و خم را در یک مرحله می زنند. بر این اساس اپراتور باید خطا های احتمالی را در نظر گرفته و راهی برای جبران آنها پیدا کند.

دستگاه خم کن شینه حرفه ای دستگاهی مناسب است برای تولیدکنندگان حرفه ای. غلطک های نصب شده در بخش خم از هر گونه ترک خوردگی در حین فرایند خم جلوگیری می نماید. این دستگاه دارای سیستم “جبران برگشت پذیری” می باشد که انجام فرایند در دو مرحله جهت محاسبه ی برگشت پذیری شینه ی مسی را انجام می دهد و کاربر را به زاویه دلخواه خود می رساند. پس به همین دلیل است که ما در زمینه ی تابلو سازی با نیاز ها و سفارشات مختلف در حوضه ی خم شینه مسی رو به رو هستیم.این گونه میز خم شینه برای شینه های 10*120 و 15*160 ساخته می شوند.

قالب خم نری:
در صنعت تابلو سازی گاهی اوقات نیاز است که شینه از لبه خم شود، به خصوص در کلید های برقی که برای اتصالات نیاز به فضای بیشتری دارند. کلگی خم نری راه حلی بسیار خوب برای این مسئله است و همچنین به راحتی بر روی میز شینه حرفه ای قابل نصب می باشد. کلگی مناسب برای این نوع خم کلگی باید دو طرف شمش مسی را برای جلوگیری از بروز هرگونه برآمدگی در سطوح نگه دارد.این کلگی برای شینه 10*40 تا 90 درجه و برای شینه 10*50 تا 45 درجه را خم می کند.

قالب خم Z :
در بعضی از نقشه ها طراحان نیاز به دو خم نزدیک به هم دارند و به دست آوردن این خم با کلگی های ساده امکان پذیر نیست، پس میتوانند با استفاده از کلگی خم Z یک نتیجه ی عالی به دست بیاورند. طراحی قالب خم Z منطبق بر نقشه متقاضی طراحی و ساخت می گردد.

قالب خم شکلاتی:
در بعضی موارد جهت اتصالات شمش در یک جهت قرار ندارد و اکثر اپراتورها مجبورند از چندین قطعه شمش استفاده کنند، اما با استفاده از کلگی خم شکلاتی میتوانند شمش مسی را به درجه دلخواه خود بچرخانند. این قالب خم پیچیده که روی دستگاه میز شینه حرفه ای نصب و اجرا می گردد تا شینه 10*60 را تا 90 درجه پیچش می دهد.این قالب با نام خم پیچشی نیز شناخته می شود.

قالب خم های ثابت:
در فرایند تابلو سازی گاهی زاویه خم و ابعاد شینه شینه در فرایند کاری ساخت سری تابلو ها ثابت می باشد و لذا تعیین زاویه در هرمرحله زمان بر خواهد بود و لذا دستگاه های میز شینه حرفه ای قابلیت طراحی و ساخت گونه ای از قالب های ثابت را دارا می باشد که شینه های خاص را با زاویه دقیق خم می کند.

امتیاز post

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!