دستگاه پولی کش چیست؟

دستگاه پولی کش دستگاهی است که از آن برای بیرون آوردن انواع قطعاتی مانند بلبرینگ، پولی و قطعات دیگر که روی شفت قرار دارند استفاده می‌ شود. این دستگاه به وسیله فشار مکانیکی یا فشار های هیدرولیکی به فعالیت می پردازد. نام دیگر این دستگاه بلبرینگ کش یا puller می باشد. از نظر ویژگی ساختاری ابزار پولی کش، باید گفت این ابزار از یک شفت اصلی تشکیل شده است و دو یا سه عدد بازوی متصل در اطراف خود دارد که به وسیله نیروی محرک هیدرولیک یا مکانیکی انجام فشار کششی بسیار بالایی را امکان ‌پذیر می‌ کند. این ابزار در واقع برای جدا کردن قطعات مختلفی مانند بلبرینگ پولی و چرخ دنده استفاده می شود. دستگاه فولی کش را در مکان های مختلفی مانند تعمیرگاه ها، کارخانه ها، شرکت نفت، صنایع پتروشیمی، در تعمیرگاه های مربوط به ماشین آلات بزرگ و صنعتی، ماشین آلات حمل و نقل و ترابری و همچنین صنایع راه سازی استفاده می نمایند. از نام های دیگری که به این دستگاه اطلاق می شود می توان به فولی دراور، بلبرینگ کش، فولی کش و بیرینگ کش اشاره نمود که هر کدام از آن ها در نوع خود یادآور این دستگاه هستند.

 

پولی کش

پولی کش

 

انواع دستگاه پولی کش:

دستگاه های پولی کش به طور کلی در دو نوع دستی و هیدرولیکی طراحی و تولید می‌ شوند که هر کدام از آن ها دارای کاربرد خاص خود می باشند. نوع دستی را مکانیکال و نوع هیدرولیک را روغنی می گویند. نوع دستی و یا نوع مکانیکال خود در دو نوع وجود دارد که یکی از آن ‌ها دو شاخه و دیگری سه شاخه می باشد. فولی کش های هیدرولیکی نیز دارای انواع متفاوتی بوده و از نظر میزان وزنی در محدوده ۵ الی ۵۰ تن وجود دارند و از نظر تیپ یا نوع پمپ خود دارای پمپ سر خود و یا پمپ جداگانه می باشند.

ویژگی های دستگاه پولی کش دستی یا مکانیکال:

دستگاه پولی کش دستی همان گونه که از نام آن مشخص است به وسیله نیروی مکانیکی فعالیت کرده و دارای نوع سه شاخه و نوع دو شاخه می باشد. همچنین از نظر ساختاری دارای دو شکل ریلی و یا مفصلی می باشد. این دستگاه دو عدد یا سه عدد بازوی کشنده دارد و همچنین یک عدد پایه نگهدارنده در آن تعبیه شده است که در قسمت پشت دستگاه قرار گرفته و یا این که پشت قطعه‌ ای که روی قسمت شفت قرار گرفته است با نیروی مکانیکی مخصوص به خود قطعه مورد نظر را به بیرون می کشد. نوع سه شاخه این دستگاه نسبت به انواع دیگر بیشتر پیشنهاد می شود. زیرا میزان درگیری دستگاه بیشتر بوده و در نتیجه می تواند با قدرت و ایمنی بسیار بالاتری به فعالیت پرداخته و از این نظر دارای مزایای بیشتری نسبت به نوع دو شاخه می باشد. به همین منظور توصیه می شود که اگر فضای کار مناسب و بزرگی در دسترس دارید بهتر است از نوع سه شاخه استفاده نمایید. بازو ها و قسمت های اتصالاتی که در پولی کش های فولادی به کار برده شده است خم نمی شوند و بسیار محکم هستند. این دستگاه دارای طراحی بسیار ساده بوده و کار کردن با این دستگاه بسیار آسان و راحت می باشد. دستگاه پولی کش دستی دارای سایز بندی های مختلفی می باشد که بر اساس سایز دهانه آن ها متغیر است و با سایز ۱ تا ۶ طراحی و تولید می‌ شود. هر سایز نام برده شده ۱۰ سانتی متر می باشد. هر چه سایز دستگاه پولی که بالاتر برود سایز بازو ها نیز دچار تغییر می شوند تا دستگاه بتواند برای کشیدن پولی نیروی مناسبی را وارد کند.

پولی کش

پولی کش

 

ویژگی های دستگاه پولی کش هیدرولیک:

دستگاه پولی کش هیدرولیک از نظر نحوه قرار گیری و یا نحوه آزاد کردن کاملا مشابه نمونه های دستی است و تنها تفاوتی که بین آن ها دیده می شود تفاوت در نوع وارد کردن نیرو می باشد که در نوع هیدرولیکی از نیروی هیدرولیک، و در نوع دستی از نیروی دستی یا رزوه استفاده می شود. نیرو های هیدرولیکی سرعت و فشار بالاتری دارند و دارای سایز های بزرگ تری می باشند. طراحان دستگاه فولی کش هیدرولیکی نمونه‌ های زیادی بر حسب وزن دارند. نمونه‌ های ۴، ۸، ۱۰، ۱۲، ۲۰، ۳۰، ۵۰ و ۱۰۰ تن وجود دارند. از نظر ساختاری دستگاه های فولی کش هیدرولیکی در دو نوع وجود دارند که به عنوان پمپ سر خود و همچنین پمپ جداگانه می باشند. در سیستمی که دارای پمپ سر خود می باشد قطعات کلی جک، پمپ و سیستم انتقال به صورت کلی و یکپارچه روی دستگاه فولی کش قرار گرفته است. دستگاه های فولیک هیدرولیکی هستند و نسبت به نمونه های دستی دارای سرعت بسیار بالاتری می باشند. سازندگان برای این که طول عمر دستگاه را به میزان بالاتری برسانند از فولاد ضد زنگ و فولاد تقویت شده برای ساخت آن استفاده می نمایند. بازو هایی که در این دستگاه فولادی است، به صورت همزمان فعالیت کرده و داخل و خارج می شود. در نتیجه از خم شدن این بازو ها جلوگیری به عمل آورده و آن ها به هیچ وجه منحرف نخواهند شد. ایمنی این دستگاه های هیدرولیکی بسیار بالا است و دارای میزان چرخش ۳۶۰ درجه ای هستند که استفاده از آن ها را بسیار راحت تر نموده است. فولی کش های هیدرولیکی که دارای پمپ سر خود می باشند، از سرویس کردن و یا نگهداری های خاص بی نیاز می باشند و تنها مشکلی که می تواند برای آن ها پس از مدت ها به وجود بیاید، استهلاک و یا نشت کردن روغن در آن ها است. در نمونه‌ های پمپ جدای هیدرولیکی تعویض روغن و یا شارژ روغن و همچنین مراقبت از شیلنگ دستگاه از نمونه‌ های نگهداری می باشد که باعث عمر بالای دستگاه خواهد شد.

پولی کش

پولی کش

 

دستگاه پولی کش و نحوه کار آن:

به صورت کلی دستگاه های فولی کش در نوع دستی و چه هیدرولیکی دارای طراحی ساده ای بوده و نحوه کار با آن ها نیز بسیار آسان است و برای استفاده از آن ها باید سایز دستگاه و نقطه تکیه آن ها با یکدیگر مناسب باشد. همین طور ابزار باید با قطعه مورد نظر تناسب اندازه داشته باشد. نحوه کار این دستگاه به گونه ای است که بازوی متصل شده به دستگاه فولی کش در پشت قطعه قرار می ‌گیرد که این قطعه معمولاً روی قسمت شفت قرار دارد و به این صورت یک نیروی کشش ایجاد می ‌کند و باعث می ‌شود که فولی به بیرون کشیده شود. برای این که از آسیب قطعه مورد نظر جلوگیری شود و یا از ایجاد وضعیت خطرناکی جلوگیری شود باید از فعال بودن همه فک های دستگاه اطمینان حاصل شود. ضمن این که نیروی مورد نظر به یک بار نباید به دستگاه وارد شود. زیرا در این صورت دستگاه را نمی توان به حالت اول برگرداند.

 

 

امتیاز post

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!