انتخاب پمپ هیدرولیک و عوامل تعیین کننده آن:

عوامل بسیار زیادی هستند که در انتخاب پمپ هیدرولیک تاثیر گذار می باشند. این عوامل تعیین می کنند که پمپ هیدرولیک چه عملکردی می ‌تواند داشته باشد. از عوامل مربوطه می‌ توان به نوع کنترل پمپ اشاره نمود. همچنین سرعت محرک پمپ از عوامل دیگر می باشد. سر و صدای ناشی از فعالیت نوع سیال، حداکثر میزان دبی خروجی، حداکثر میزان فشار کاری، دسترسی به تعویض کردن اجزای پمپ و یا تعمیر کردن آن، نگهداری پمپ و یافتن قطعات یدکی مربوط به آن ها، تلرانس های مورد نیاز پمپ، بازده، اندازه و وزن، قیمت و بسیاری از عوامل دیگر هر یک برای انتخاب پمپ هیدرولیک تاثیر گذار هستند. در ادامه این مقاله برخی از این عوامل به صورت جداگانه بررسی خواهند شد.

پمپ هیدرولیک

انتخاب پمپ هیدرولیک

عامل حداکثر فشار کاری برای انتخاب پمپ هیدرولیک:

قدرت تعریف شده در مدار پمپ تعیین می ‌کند که حداکثر فشار کاری پمپ هیدرولیک چه میزانی باشد. هر چه فشار کاری پمپ بالاتر باشد باعث می ‌شود که قیمت اجزای آن بالاتر رفته و در نتیجه قدرت خرید افراد و انتخاب این پمپ کاهش می یابد. پمپ هایی که کوچکتر هستند به میزان دبی پایین تری نیاز داشته و همچنین از لوله هایی با قطر بسیار کمتر استفاده می نمایند. ضمن این که اجزای آن ها کوچکتر و مناسب تر خواهد بود. هر چه میزان فشار کاری پمپ هیدرولیک بالاتر برود میزان اثرات مخرب دستگاه بالاتر رفته که در نتیجه تراکم یافتن سیال در سیستم کنترل دقیق پمپ می باشد.

میزان دبی خروجی برای انتخاب پمپ هیدرولیک:

یکی دیگر از معیار های مهم برای انتخاب پمپ هیدرولیک میزان دبی خروجی می باشد. این میزان تعیین می کند که مدار پمپ هیدرولیک مورد نظر چه میزانی از دبی را می‌ تواند تامین نماید. در صورتی که پمپ هیدرولیک دارای میزان دبی ثابتی باشد، می توان پمپی را خریداری نمود که از نظر قابلیت انتقال، ثابت باشد. ولی برای مدار های پمپی که به چند دبی مختلف نیازمند هستند از چند عدد پمپ برای عمل پمپاژ استفاده خواهند کرد. در نتیجه برای تغییر دبی از پمپی استفاده می ‌شود که جابجایی متغیر خواهد داشت. همچنین در صورتی که طیف گسترده ای از تغییرات برای پمپ تعریف شود، از مداری استفاده می ‌شود که مجهز به انبار باشد.

از نکات دیگر در حیطه دبی خروجی پمپ، ظرفیت خروجی پمپ ها می باشد. عوامل زیادی هستند که در ظرفیت خروجی پمپ اثرگذار می ‌باشند که از آن ها می‌ توان به تغییرات لزجت اشاره نمود که به دلیل تغییر دما، فشار و نشتی پمپ مورد نظر می باشد که آن نیز به نوبه خود به دلیل ساییده شدن اجزای پمپ به یکدیگر است. ظرفیت انتخابی پمپ به طور معمول به میزان ۱۰ درصد از مقدار محاسبه شده بالاتر در نظر گرفته خواهد شد. به طور کلی می ‌توان گفت از نظر دبی خروجی پمپ ها در بازه گسترده ای از یک تا هزار lit/min و یا حتی مقادیر بالاتری در نظر گرفته می ‌شوند.

انتخاب پمپ هیدرولیک

 

انتخاب پمپ هیدرولیک بر اساس نوع کنترل پمپ:

برای این که بتوان در انتخاب پمپ هیدرولیک معیار نوع کنترل را در نظر گرفت، باید به مشخصات مربوط به مدار پمپ توجه کرد.

انتخاب پمپ هیدرولیک بر اساس سرعت محرک پمپ:

سرعت محرک پمپ و میزان حداقل و حداکثری آن توسط شرکت سازنده آن تعیین خواهد شد و از معیار های انتخاب پمپ هیدرولیک است. هر چه میزان سرعت پمپ و محور آن بالاتر باشد باعث می ‌شود که عمر پمپ به میزان پایین ‌تری برسد. یکی دیگر از نکات در مورد محور پمپ ها این است که اکثر آن ها به صورت مستقیم توسط موتور احتراق داخلی و یا موتور الکتریکی به حرکت در می آیند. در نتیجه میزان دبی خروجی پمپ با میزان گردش محور پمپ کاملا متناسب می باشد.

انتخاب پمپ هیدرولیک بر اساس نوع سیال:

نوع سیال یکی از پارامتر هایی است که برای انتخاب پمپ هیدرولیکی در نظر گرفته می شود. هنگام تولید پمپ های هیدرولیک، محدوده ‌ای را برای سیال در نظر می گیرند. روغن هایی که از نوع معدنی هستند، لزجت خاصی را دارند و برای عملکرد بالای بسیاری از پمپ ها قابل استفاده هستند. ولی نوع دیگری از سیالات با عنوان سیالات مشتق از آب، علاوه بر این که نمی توانند یاتاقان و اجزای متحرک پمپ را روغن کاری کنند باعث پایین آمدن عمر پمپ نیز خواهند شد. در نتیجه می توان گفت برای پمپ های هیدرولیک سعی شود از انواعی که دارای سیالات مشتق جذاب هستند دوری کرد.

پمپ هیدرولیک

انتخاب پمپ هیدرولیک

 

انتخاب پمپ هیدرولیک بر اساس آلودگی سیال:

اگر سیال های مورد استفاده در انواع پمپ دارای آلودگی باشند باعث می ‌شود این آلودگی ‌ها به پمپ آسیب برساند. پمپ هایی که دارای تلرانس های بسیار ظریفی هستند نسبت به پمپ های معمولی حساسیت بالاتری در برابر سیال های آلوده دارند. در صورتی که قصد دارید از سیال آلوده برای پمپ خود استفاده نمایید باید به خرید پمپی بپردازید که در برابر آن ها حساسیت کمتری نشان بدهند. همچنین می توانید از صافی هایی که در مسیر خط مکش انواع پمپ قرار دارند استفاده نمایید تا میزان آلودگی کمتر شود. در صورت استفاده از پمپ های دقیق با تلرانس بسیار ظریف با توجه به پیشنهادات که سازندگان آن ارائه داده اند باید نوع خاصی از فیلتر را برای سیال مورد در نظر گرفت.

پمپ هیدرولیک

انتخاب پمپ هیدرولیک

 

پارامتر سر و صدا برای انتخاب پمپ هیدرولیک:

سر و صدای ایجاد شده توسط پمپ نیز عامل دیگری برای خرید پمپ های هیدرولیکی می باشد. این سر و صدا ممکن است بر اثر عوامل متعددی شکل بگیرد. به طور کلی صدای پمپ بر حسب دسی بل اندازه گیری خواهد شد. هرچه سر و صدای ناشی از یک پمپ افزایش پیدا کند باعث می شود که به خرابی اجزا و یا ساییدگی اجزای آن پی برد. زیرا ناشی از ایجاد مشکلاتی در پمپ خواهد بود. البته صدا های ایجاد شده از پمپ های هیدرولیکی همگی بر اثر سائیدگی نیستند و ممکن است بر اثر مشکلات دیگری در پمپ باشد که از آن ها می توان به ضربان و ارتعاش های به وجود آمده به دلیل حرکت سیال اشاره نمود.

به طور کلی پمپ ها صدای بالایی ندارند ولی صدا هایی به دلیل ضربان های پمپی و حرکت سیال ها و همچنین ارتعاش های می باشد که در اجزای دیگری مانند انبار، موتور، شلنگ و موارد دیگر است. پمپ هایی که ثابت هستند به طور کلی دارای صدای کمتری می باشند. ولی پمپ هایی که در نوع جابجایی متغیر دسته بندی می شوند دارای صدای بالاتری می باشند. از عوامل دیگری که می تواند بر سر و صدای ناشی از یک پمپ هیدرولیک اثرگذار باشد نحوه نصب کردن یک پمپ، نحوه کنترل کردن فشار آن و گلوگاه هایی می باشد که برای عبور سیال است. همچنین باید گفت هر چه میزان فشار و سرعت یک پمپ هیدرولیک بالا تر باشد سر و صدای آن نیز به مراتب بالاتر خواهد رفت.

برای این که سر و صدای پمپ به میزان پایین ‌تری برسد باید از میزان سرعت دورانی پایین تر پمپ هیدرولیک استفاده نمود که این سرعت دورانی برابر با هزار تا ۲۰۰۰ rpm می باشد.

پمپ هیدرولیک

 

انتخاب پمپ هیدرولیک

 

کاویتاسیون از دلایل موثر بر سر و صدای پمپ در انتخاب پمپ هیدرولیک:

یکی از عواملی که می تواند بر سر و صدای پمپ ها اثرگذار باشد کاویتاسیون است. این عامل به دلیل ورود حباب هوا به داخل سیال پمپ های هیدرولیک می باشد. پمپ های هیدرولیکی به طور کلی برای سیال هایی که غیر قابل تراکم هستند طراحی و تولید می شوند و وقتی حباب های هوا حتی در کمترین میزان ممکن به داخل آن ها ورود پیدا کند تاثیر بسیار بالایی بر تراکم پذیری سیال داشته و در نتیجه باعث می ‌شود پمپ با سر و صدای بالایی به فعالیت بپردازد. همچنین وقتی در قسمت ورودی پمپ مکش افزایش پیدا کند، فشار در این قسمت نسبت به فشار بخار سیال به میزان پایین تری قرار خواهد گرفت و در محدوده کم فشار و یا محل ورود پمپ، حباب های هوا شروع به تشکیل شدن می کند. در این هنگام در قسمت خروجی که ناحیه پر فشار پمپ می باشد حالت انفجاری داشته و این حالت علاوه بر سر و صدای بسیار بالا هنگام فعالیت پمپ باعث کاهش طول عمر پمپ نیز خواهد شد.

برای این که بتوان از عمل کاویتاسیون در پمپ جلوگیری کرد باید در قسمت ورودی پمپ فشار را بالا نگه داشت و برای این عمل رعایت کردن مواردی الزامی است. از این موارد می ‌توان به سرعت خط مکش پمپ اشاره نمود که باید کمتر از 5 tf/cc باشد. همچنین باید قسمت ورودی پمپ و خطوط آن کوتاه انتخاب شود. در قسمت ورودی تعداد اتصالات باید کم باشد. ضمن این که قسمت پمپ نزدیک به مخزن آن نصب شود.

از عوامل دیگر که می تواند از عمل کاویتاسیون جلوگیری نمایند استفاده از فیلتر های مناسب دارای افت فشار کم و همچنین دارای شاخص آلودگی می باشد که بتوان آن را هنگام کثیف شدند تعویض نمود. برای عملکرد پمپ از روغن های مناسب و توصیه شده توسط سازنده باید استفاده نمود. دمای روغن مورد نظر باید بین ۱۲۰ الی ۱۵۰ f باشد تا علاوه بر تامین بازه لزجت، بتواند در برابر ایجاد حباب هوا نیز مقاومت داشته باشد.

امتیاز post

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!