سیلندر و جک هیدرولیک و اطلاعاتی کلی در مورد آن ها:

در این مقاله سیلندر یا جک هیدرولیک و ویژگی های کلی آن مورد بررسی قرار گرفته است. لغت هیدرولیک به معنی حرکت کردن مایعات می باشد که از واژه یونانی هیدرو گرفته شده است. در گذشته از واژه هیدرولیک برای آب استفاده می کردند و پس از آن کلمه هیدرولیک با بسط بیشتری روبرو شد و برای عوامل دیگری که در آن ها آب مورد استفاده قرار می گرفت استفاده می نمودند که از آن ها می توان به بهره برداری بیشتر از آب، چرخ های آبی و حرکت دادن آن ها و همچنین استفاده از این واژه در مهندسی آب می باشد. این واژه امروزه فقط به معنی آب نیست. بلکه بسیار گسترش یافته است و در مورد مایعات دیگری به خصوص روغن های معدنی و کاربرد آن ها به کار برده می شود.

به دلیل این که آب به سرعت می تواند باعث زنگ زدگی مواد مختلف شود، در صنایع نمی‌ توان از این ماده به عنوان انتقال دهنده استفاده نمود و به همین دلیل است که امروزه در صنایع مختلف از روغن ها به جای آب استفاده می‌ کنند. سیستم های هیدرولیکی جزئی از سیستم های انرژی سیال می باشند که نقش آن ها در سیستم های مختلف انتقال انرژی است. هیدرولیک نسبت به روش‌ های دیگری که برای انتقال انرژی استفاده می‌ شود مانند مکانیکی و الکتریکی، دارای قابلیت تغییر دادن جهت روغن و تغییر سرعت می باشد. همچنین باید گفت مزیت هیدرولیک نسبت به روش های انتقال دیگر این است که می ‌توان از آن برای سیستم های مختلف با اشکال گوناگونی استفاده نمود. زیرا سیالات قابلیت تغییر شکل دارند.

سیلندر هیدرولیک

 

جک هیدرولیک

 

جک هیدرولیک چیست؟

یکی از ویژگی مایعات تراکم ناپذیری آن ها است. این ویژگی باعث می شود که از آن برای انتقال و یا تبدیل کار استفاده کنند. از مایعات برای طراحی سیستم های ماشینی استفاده می کنند که این ماشین ها می توانند در عین ساده بودن خود و با کمک یک نیروی محرکه کم، نیروی مقاومت بسیار بالایی را ایجاد کنند. یکی از محرک های مکانیکی که از چرخ دنده مکانیکی یا سیستم های اهرم استفاده نمی کند و به آن نیازی ندارد سیلندر هیدرولیک است که نام دیگر آن هیدرولیک خطی نیز می باشد. این محرک توسط نیروی انتقال فشار مایعات که به واسطه یک عدد ستون در یک نقطه انجام می ‌گیرد می‌ تواند باعث انتقال نیرو و حرکت خطی در یک سیستم هیدرولیکی شود.

به طور کلی جک های هیدرولیکی کاربرد های گوناگونی دارند که از آن ‌ها می ‌توان به کاربرد های صنعتی و تجهیزات سیار اشاره نمود. در کاربرد های نوع صنعتی از سیستم هیدرولیکی در ماشین های سنگین مانند جرثقیل، پرس، هیدرولیک فورجینگ و ماشین آلات بسته بندی استفاده می شود و همچنین این دستگاه در تجهیزات سیار مانند تجهیزات ساخت و ساز دریایی و کشاورزی استفاده خواهد شد. اگر بخواهیم سیستم های هیدرولیکی مانند جک هیدرولیک را با سیستم های دیگری مانند مکانیکی، الکتریکی و پنوماتیکی مقایسه کنیم باید بگوییم سیستم های هیدرولیکی بسیار ساده ولی در عین حال دوام و قدرت بیشتری دارند. مثلاً توان عملکردی یک پمپ هیدرولیکی، نسبت به یک موتور الکتریکی ۱۰ برابر دارای قدرت بیشتری است. ضمن این که انواع جک هیدرولیک در سایز ها و مقیاس های مختلفی ساخته شدند که هر کدام از آن ها کاربرد خاص خود را دارند.

سیلندر هیدرولیک

 

جک هیدرولیک

 

جک هیدرولیک و عملکرد مربوط به آن:

عملکرد سیستم های هیدرولیکی مانند سیلندر و جک هیدرولیک بسیار ساده و فاقد پیچیدگی است. انواع جک هیدرولیکی از روغن برای انتقال دهندگی استفاده می کند. همانطور که در قسمت‌ های بالا به آن اشاره شد مایعات تراکم پذیری بسیار پایینی دارند. به همین دلیل است که انواع جک هیدرولیکی را می توان به راحتی کنترل سرعت نمود، در حالی که قدرت آن بسیار بالا است. در انواع جک هیدرولیک قسمتی وجود دارد که وزن روی آن قرار داشته و عامل فشار وارد کردن را ایجاد می‌ نماید. این قسمت سطح مقطع زیادی دارد. ولی قسمتی که به وسیله عمل تلمبه زدن روغن را برای انتقال به حرکت در می آورد سطح مقطع بسیار کمی دارد. از نیروی بسیار زیاد برای قسمتی که سطح مقطع زیاد است استفاده می نمایند و در قسمتی که سطح مقطع کم می باشد از نیروی بسیار کمی استفاده می نمایند.

این به این معنی است که هرچه یک فرد توان داشته باشد می تواند با نیروی کم، فشاری به سطح مقطع کم وارد نماید و این نیرو که کم است می‌ تواند در یک سطح مقطع بزرگی غلبه نماید. انواع جک هیدرولیک انرژی های هیدرولیکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می نماید. وقتی روغن های هیدرولیکی به جک های هیدرولیکی وارد می شود، حرکت آن ها به صورت خطی است که هیدرولیکی هستند و در دو دسته قرار خواهند گرفت. سیلندر های یک طرفه و سیلندر های دو طرفه در این دسته قرار می‌ گیرند. سیلندری که به آن ها یک طرفه می ‌گویند دارای یک جایگاه می باشد که برای ورود روغن هیدرولیک است و همه قطر این سیلندر تحت فشار نیروی هیدرولیک می باشد. جک هایی که یک طرفه هستند با اعمال نیروی خارجی باز می شوند. جک های دو طرفه همانطور که از نام آن ها مشخص است دو جایگاه ورود دارند. از طریق این دو جایگاه روغن هیدرولیک به قسمت جلویی و پشتی پیستون منتقل خواهد شد و در نتیجه جک حرکت می کند. تناژ جک، بازه نیرو هایی است که یک جک می تواند اعمال نماید و این پارامتر بر ابعاد جک تاثیر گذار است.

سیلندر هیدرولیک

 

جک هیدرولیک

 

مزیت های سیلندر یا جک هیدرولیک:

سیلندر های هیدرولیکی دارای مزیت های بسیار زیادی هستند که از آن ها می ‌توان به انعطاف ‌پذیری، سادگی، اطمینان، دقت کنترل، تغییر میزان نیرو و همچنین راندمان بسیار بالای آن اشاره نمود. این سیستم های هیدرولیکی نسبت به سیستم هایی مانند سیستم های الکتریکی و مکانیکی قطعات بسیار کمتری در نوع محرک دارد. در نتیجه با کنترل بالاتری می توان در هر نقطه ای حرکت های دورانی یا خطی را انجام داد. در سیستم انتقال قدرت هیدرولیکی جریان مایع با فشار بالا در سیستم خطوط انتقال مانند شیلنگ و لوله انجام می گیرد. ولی در سیستم های مکانیکی و الکتریکی دیگر برای انتقال دادن قدرت از قطعات پیچیده دیگری مانند کلاچ، اهرم، گاردان، بادامک، چرخ دنده و یا قطعات دیگری استفاده می نمایند.

 

در سیستم های هیدرولیکی می ‌توان به قابلیت قدرت بسیار بالا و اعمال کردن یک نیروی کم اشاره نمود. به وسیله این دستگاه می ‌توان با نیروی کمی مانند باز کردن شیر و یا بستن آن ها از نیرو های بزرگتر خروجی جلوگیری و آن ها را کنترل کرد. از دیگر مزیت های این دستگاه قدرت استفاده از سیستم‌ های انتقال با اشکال متفاوتی است. به همین دلیل از لوله ها و شلنگ های انعطاف پذیر استفاده می نمایند و باعث می شود که این سیستم یک سیستم بسیار انعطاف پذیر باشد. در نتیجه می توان از آن در مکان ‌های مختلفی استفاده نمود که این قابلیت در سیستم های مکانیکی و الکتریکی وجود ندارد. ضمن این که سیستم های هیدرولیکی از بازده و راندمان بالایی نیز برخوردار می باشند و برای آن ها هزینه پایینی در نظر گرفته می شود. شیر های اطمینان و یا سوئیچ های فشاری و سوئیچ های حرارتی که در دستگاه به کار برده می شود، سیستم هیدرولیک را در برابر فشار های مختلفی مانند حرارت و یا بار های سنگین و ناگهانی مقاوم می کند.

کاربرد جک هیدرولیک:

از جک های هیدرولیک در صنایع مختلف استفاده می ‌کنند که از آن ها می ‌توان به پانچ هیدرولیک و یا پرس هیدرولیک اشاره نمود. همچنین از این سیستم در ماشین آلات و تجهیزات و یا سیستم های خط تولید استفاده می کنند. اتوماسیون های صنعتی نیز از کاربرد های سیلندر هیدرولیک محسوب می‌ شود. از این دستگاه در تجهیزات آزمایشگاهی و تست های مختلف استفاده می کنند. از کاربرد دیگر دستگاه می‌ توان به فیکسچر، کلمپ هیدرولیک و گیره اشاره نمود. از کاربرد های دیگر جک هیدرولیک در صنایع دیگر نیز استفاده می کنند که از آن ها می توان به صنایع شیمیایی، انرژی گاز، پتروشیمی، نفت، فولاد و صنایع معدنی، صنایع سلولزی، صنایع ساخت ماشین آلات مربوط به بتن، راهسازی، ماشین آلات ساختمانی و کشاورزی می توان اشاره کرد که هر یک از آن ها از نوعی خاص از سیستم هیدرولیکی استفاده می کنند.

سیلندر هیدرولیک

 

جک هیدرولیک

 

نکات خرید جک هیدرولیک:

نکات بسیار زیادی وجود دارد که هنگام خرید جک هیدرولیک باید آن ها را تحت نظر قرار داد. به طور مثال اندازه پیستون جک مانند قطر میله از موارد مهمی است. نیرویی که سیلندر یا جک هیدرولیک می ‌تواند ایجاد کند و حتی حداکثر نیروی ایجاد شده توسط آن از نکات بسیار مهمی است. فشار کاری سیستم مورد نظر و حداکثر میزان آن نیز به نوبه خود می تواند مهم باشد. سرعت سیلندر و حداکثر آن، نحوه نصب سیلندر مورد نظر، طول کورس سیستم جک مورد نظر و همچنین دارا بودن ضربه گیر در سیلندر و کاربرد هایی که یک سیلندر دارد از نکات بسیار مهمی است که حین خرید آن ها باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

امتیاز post

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!